Az igazság a magvak hatásáról

88

Régóta tartja magát a mítosz, hogy már néhány szem dió vagy mandula elfogyasztása is képes javítani a kognitív képességeinken. A bennük lévő anyagok ugyanis tulajdonképpen megolajozzák agyunk működését. Vajon, hogy kell ezt érteni?

Ami biztos, a magvak fogyasztásának vannak kedvező tapasztalatai, de az ok-okozati összefüggést a jobb kognitív képességek és mogyoró vagy a dió hatóanyagai között még senki sem tudta bizonyítani.

Mirrorcímű brit orgánum azzal a bombasztikus információval állt elő nemrégiben, hogy már napi két teáskanálnyi (10 gramm) mogyoró képes az agyi funkciókat 60 százalékkal megjavítaniidősebb emberek körében azokkal összehasonlítva, akik mellőzik az efféle magokat. A bulvárlap egy valóban komoly forrást használt, hiszen az eredeti tudósítás a Dél-Ausztráliai Egyetem (University of South Australia) honlapjánjelent meg.

Az intézmény kutatója, Dr. Ming Li vezetésével készült egy tanulmány, amelybe 4822 embert vontak be Kínában az 55 évnél idősebb korosztályból. A világ legnépesebb országában is egyre több az idős ember, ezért mind nagyobb figyelem fordul a kognitív hanyatlással járó betegségek, például azAlzheimer-kórmegelőzésére. A helyes étkezés komolyan támogathatja ezt a célt. A tanulmány – amely a The Journal of Nutrition, Health & Aging című folyóiratban is megjelent – szintén ebben a körben vizsgálódott.

Még nincs meg a csodamogyoró

Az eredmények arra utalnak, hogy napi két teáskanálnyi dió vagy hasonló mag fogyasztása megőrzi a kognitív teljesítményt, és olyan öregedéshez vezethet, amelyben jól konzerválódik a gondolkodás képessége. A Popular Science tudományos magazin szerint azonban ennek alapján még nem lehet kijelenteni, amit a Mirror állított, hogy a mogyorófogyasztás javítja a kognitív funkciókat.

 

A tanulmány résztvevőinek állapotát számos tényező befolyásolta, hiszen más környezetből érkeztek, eltérő volt az iskolázottságuk, az általános egészségi állapotuk, másfajta étrendet és életmódot követtek, és például a testmozgásuk jellemzői is különböztek. Annak ellenére, hogy a kutatók ezeket az tényezőket is elemezték, és figyelembe is vették, még mindig találtak összefüggést a magvak fogyasztása és a javuló agyi funkciók között. Csakhogy – írja a Popsci – a kognitív hanyatlást és a demenciátszámos környezeti és genetikai tényező erősen befolyásolja, így nem valószínű, hogy egy bizonyos élelmiszer fogyasztása elegendő ademenciamegakadályozásához.

Maguk jelentettek magukról és a magokról

A tanulmány másik gyengesége az amerikai kritikusok szerint az, hogy a résztvevők kérdőív segítségével jelentettek a magvak fogyasztásáról, s emiatt a keletkezett adatokat különösen óvatosan kell értelmezni. Bár a véletlenszerű kontrollvizsgálatok azt mutatták, hogy a diófélék fogyasztása befolyásolja a véráramlást(beleértve az agyat is), arra mégsincs elég bizonyíték, hogy következtetéseket lehessen levonni ezeknek a táplálékoknak a kognitív funkcióra gyakorolt hatásáról.

A mandula, a dió, a mogyoró, a pisztácia, és a többi hasonló magféle – ahogy azt egy ideje tudjuk már – hasznos összetevői lehetnek a kiegyensúlyozott étrendnek. A legújabb kutatások ráadásul újabb előnyeit tárták e magvak rendszeres fogyasztásának. Akár tovább is élhetünk a segítségükkel. Részletek!

Ezért csak annyit lehet biztosan mondani, hogy a diófélékre és a kognitív hanyatlás lassítására vonatkozó bizonyítékok ígéretesek, de nem elég erősek ahhoz, hogy a szakemberek táplálkozási ajánlásokat alapozhatnának rájuk. Egyszerűen két teáskanál dió napi elfogyasztása nem valószínű, hogy csökkenti a demencia kockázatát. Ha ez így volna, azt már tapasztalati alapon is réges-régen mindenki tudná, és zsákszámra vásárolnánk a mogyorót meg a diót. De nem tesszük, s talán van, akinél ez is bizonyítja, hogy a kognitív hanyatlás ideje még nem érkezett el. Ugyanakkor a magvak biztosan egészségesek és finomak, akkor is jó fogyasztani őket, ha nem okosodunk meg tőlük.

Forrás:hazipatika.com
- Hirdetés -