Búzaliszt helyett: 10 gluténmentes változat, amivel sütni és főzni is lehet

494

Ha gluténérzékeny van a családban, ismerni kell a lehetőségeket.

A glutén vagy köznapi nevén sikér a cöliákiában szenvedők szervezetében gyulladásos autoimmun reakciót okoz, ezért az orvos által diagnosztizált gluténérzékenység esetén teljesen ki kell iktatni az étrendből. A legjellemzőbb tüneteiközé a hasmenést, gyomorfájást, hányingert és más emésztőrendszeri problémákat sorolják.

A gluténérzékenység nem egy egyszerű gyomorrontás, és a bélbetegségektől is különbözik. A kezeletlen cöliákia miatt a vékonybél nyálkahártyáján található bélbolyhok károsodnak, ezáltal akadályozva a felszívódást, idővel pedig tápanyaghiányt okozva a szervezetben.

Gluténmentes lisztek

A glutén két fehérje, a gliadin és a glutenin keveréke, a legnagyobb mennyiségben pedig a kalászos gabonákban, így a búzában, rozsban és árpában található meg, ezért problémás esetben evidens lenne ezeket egyszerűen lecserélni maglisztekre. Sajnos sikér nélkül viszont a liszt picit másképp működik.

Bár lehet kész gluténmentes lisztkeverékeket kapni, jobb tisztában lenni azzal, hogy melyik liszt pontosan mire alkalmas. Nemcsak ízben vannak ugyanis óriási különbségek közöttük, de állagra is: sütésre, sűrítésre és a panírozásra más-más liszt való.

A rizsliszt a legolcsóbb és legkönnyebben kezelhető liszt, semleges íze miatt panírozásrais jó. Erre alkalmas lehet még a szezám- vagy a kókuszliszt is, ezek viszont kicsit hamarabb pirulnak, és ragacsosabbak.

A kókuszlisztből édeskés ízű kenyér vagy kalács is készülhet. Viszont mindig több tojás kell hozzá, mint a búzalisztből készült verzióhoz.

Az útifűmaghéj kiváló a sűrítésre, ezért főzelékekben is megállja a helyét. Ezzel viszont a megszokottnál kocsonyásabb állagra lehet számítani.

A tápiókalisztet keményítőtartalma teszi alkalmassá a sűrítésre. Pudingokhoz, zselékhez kiváló. Hozzá hasonlóan működik a nyílgyökérliszt és a konjakliszt is.

A burgonyaliszt finom alapanyaga a tócsniknak, de akár házi zsemle is készíthető belőle.

A kukorica az előbbieknél könnyebben kezelhető, és olcsóbb is, remek alapanyaga a házi tésztáknak, de más liszttel kombinálva sós süteményekbe is tehető.

A sós süteményekhez, zsemlékhez a lenmagliszt is jó választás. Arra kell figyelni, hogy sok vizet felvesz, intenzív íze miatt pedig érdemes keverni más, például szezám- vagy rizsliszttel.

A gesztenyeliszt édeskés íze miatt jó választás süteményekhez. Mivel könnyen kezelhető, és sütés közben sem esik szét, palacsintákba is kiváló, a színe viszont kicsit barnább lesz a megszokottnál.

A zöld banán lisztje főleg édes süteményekhez, kuglófokhoz, muffinokhoz és kekszekhez ajánlott. Mandulaliszttel kombinálva még finomabb végeredmény kapható.

A finom ízű tökmagliszt pogácsák, sós pékáruk készítéséhez ideális. Jól kombinálható szezámmag- és lenmagliszttel is.

 

- Hirdetés -