Egészségünk támogatása – Omega-3

34

Omega-3 zsírsavak

Az omega-3 zsírsavak a telítetlen, méghozzá a többszörösen telítetlen zsírsavak családjába tartoznak, melyek közül a legismertebbek az eikozapentaénsav (EPA), a dokozahexaénsav (DHA) és az alfa-linolénsavat (ALA). A Maryland Egyetem Orvosi Központja szerint az omega 3 alapvető fontosságú az emberi egészséghez és a fejlődéshez, azonban, mivel a test nem képes ennek előállítására, így csak az élelmiszerek vagy az étrend-kiegészítők útján fogyasztható. Az elmúlt két évtizedben az esszenciális zsírsavak előnyei egyre nagyobb figyelmet kaptak. Az omega 3 zsírsavak nagy része esszenciális zsírsav, amit csak táplálkozással lehet bevinni a szervezetünkbe, mivel mi nem vagyunk képesek az előállítására. Omega 3 zsírsavak pedig számos tápláló és egészséges ételben megtalálhatóak, így segítségükkel könnyen támogathatjuk egészségünket és fenntarthatjuk a jó közérzetünket. Általában mikor az egészséges táplálkozásra gondolunk, azt hisszük, hogy a zsírok elkerülése a legjobb a belső egészség fenntartásához. Azonban ez nem igaz, hiszen a valóságban nem minden zsírnak egyenlő az értéke. Vannak olyan élelmiszerek, melyek jó zsírokat és vannak olyanok, melyek rosszakat tartalmaznak. Csak ez utóbbiakat kell elkerülni, míg az előbbieket előnyben részesíteni.

Az omega 3 elsődleges forrásai

A Mayo Klinika szerint a halak a legjobb omega-3 zsírsav források. Az olyan hideg vízi halak, mint a lazac, a makréla, a hering, a lapos hal és a szardínia igen gazdag omega-3 zsírsavban. Az omega 3 zsírsavak számos növényben is megtalálhatóak, így a növényi olajokban, diófélékben és bizonyos magokban példűul a Chia mag-ban. Ezenkívül a brokkoliban, a római salátában, a kelkáposztában, a zöldbabban, a szójababban, a málnában és a szamócában is nagy mennyiségben találjuk meg ezt az értékes zsírsavat. A dió, a brazil dió, a szójabab, a tökmag, az olívabogyó is értékes forrásai ennek az anyagnak.

Az omega-3 és omega-6 zsírsavakról

Az esszenciális zsírsavak nagyban hozzájárulnak ahhoz, hogy a szervezet megfelelően működjön. Az omega-3 és az omega-6 a két legfontosabb esszenciális zsírsav. Miközben az egészséges étkezés gyakran biztosítja a megfelelő omega-3 és omega-6 zsírsavak arányát, gyakran mégis szükség van pótlásukra, hiszen ezek a zsírsavak számos egészségügyi előnyt kínálnak, ha megfelelő mennyiségben fogyasztjuk őket. Az omega-3 és omega-6 zsírsavak esszenciális zsírsavak, ami azt jelenti, hogy fontos az egészség számára, de a szervezet nem képes azt előállítani. Éppen ezért nekünk kell bevinni a szervezetbe: azt már tudjuk, hogy az omega-3 zsírsavakat jórészt a halakkal, a moszatokkal és a növényi olajokkal vihetjük be a szervezetbe, az omega-6 zsírokat viszont az olyan növényi olajokkal, mint például a kankalin.
Az omega-3 zsírsavak feladatai közé tartozik a szervezet gyulladáscsökkentése, de ezen túlmenően csökkenti az arthritis, a depresszió, a szívbetegségek és bizonyos ráktípusok kialakulásának kockázatát is. A kutatások bebizonyították, hogy a megfelelő mennyiségű omega-3 zsírsav elősegíti a szív- és érrendszer, valamint az agy egészségét. Sőt az omega-3 zsírsavakat fel lehet használni, hogy segítsen a cukorbetegség, a magas vérnyomás és a bőrbetegségek kezelésében. Az omega-6 zsírsavak szintén hozzájárulnak a megfelelő agyműködéshez, segíti a bőr és a haj növekedését, javítja a csontok állapotát és az anyagcserét. Az omega-3 és omega-6 zsírsavak egészséges egyensúlya hozzájárul a szív egészségéhez és minimálisra csökkenti a gyulladásokat. Az omega-6 ezenfelül hatékony az allergia kezelésében, az ekcéma gyógyításában, a csontritkulás megelőzésében és a PMS tüneteinek enyhítésében.

Az omega-6 zsírsavak veszélyei

Ellentétben az omega-3 zsírsavakkal, a túl sok omega-6 fogyasztása veszélyes lehet. Nagy mennyiségben hozzájárul a szervezet gyulladásának kialakulásában, felerősíti az ekcémát és az aknét és az ízületi gyulladásokhoz fájdalmat társít. 4:1 arányban érdemes omega-6 és omega-3 zsírsavakat fogyasztani, így nem lesz gond.

Az omega-3 zsírsavak és az immunrendszer

Az omega-3 zsírsavak elengedhetetlenek a szervezet egészségének fenntartásához, ezenfelül számos potenciális egészségügyi hatással is bírnak. Növeli az agy és a szív működését, nagyban hozzájárul az immunrendszer egészségének fenntartásához és segíthet egyes autoimmun betegségek kezelésében is.  Az omega-3 zsírsavak olyan esszenciális zsírsavak, melyekre a szervezetnek szüksége van ahhoz, hogy megfelelően működjön. Azért hívjuk esszenciálisnak, mert a szervezet nem képes előállítani, így mi magunknak kell a táplálkozás során bevinni a szervezetbe. Az omega-3 zsírsavakat a halakban, a magvakban, a diófélékben és néhány növényben megtaláljuk. Nagy mennyiségben a dió, az olívaolaj, a szójabab, valamint a hideg vízi halak tartalmazzák.

Az immunrendszer

Az omega-3 segíthet néhány autoimmun betegség tüneteinek enyhítésében. Az autoimmun betegségekről tudjuk, hogy tulajdonképpen nem mások, mint a szervezet önmaga ellen indított harcai. Az omega-3 nagy szerepet játszik a gyulladások csökkentésében, ami gyakran az autoimmun betegségek kísérője. Az omega-3 zsírsavak hatékonyan kezelik az ízületi gyulladásokat, a lupust és a bélgyulladásokat. Ezenfelül az omega-3 zsírsavak igénybe vehetőek a szervezet immunválaszának javításában bizonyos krónikus betegségek esetében. Csökkenti a kockázatát bizonyos rákos betegségek kialakulásának, beleértve a mell-, prosztata- és vastagbélrákot is.
Az omega-3 zsírsavak ezenfelül megakadályozzák a szerzett betegségek kialakulását, nagy szerepük van a szív, az érrendszer és az agy egészségének fenntartásában. szerepet játszik a vérnyomás és a magas trigliceridszint csökkentésében. Megelőzheti a szív- és érrendszer szövődményeit, mint például a szívrohamot és a stroke-ot.

 

Forrás: omega-3.hu

- Hirdetés -